Ryby, które wybrać i warto jeść

 

 

Ryby to wspaniałe źródło składników odżywczych. Choć powszechnie uznaje się je za zdrowe mięso, niektóre jego gatunki mogą jednak powodować problemy trawienne i nie tylko. Podpowiadamy, które ryby warto włączyć do diety i jakie są ich zdrowotne właściwości. 

 

Dlaczego warto jeść ryby?

 

Ryby to składnik zdrowej diety, którego niestety często brakuje na polskich stołach. Powodów może być kilka: przyzwyczajenie do tradycyjnej kuchni opartej na wieprzowinie i drobiu, nieumiejętność przyrządzania ryb, niewiedza na temat ich właściwości oraz problemy z wyborem odpowiedniego gatunku. Nie wszystkie ryby nadają się bowiem do częstego spożycia, a jedzenie niektórych z nich może być szkodliwe dla zdrowia!

 

Wybór odpowiedniego gatunku ryby to pierwszy krok do zdrowej diety. Ryby znane są ze swoich wartości odżywczych i stanowią bogate źródło witamin oraz kwasów mineralnych. Do najważniejszych atutów zalicza się zawartość kwasów Omega 3. Posiadają one wiele właściwości, m.in.:

 

  • pozytywne oddziaływanie na pracę mózgu i koncentrację;
  • obniżają ciśnienie krwi i poziom cholesterolu;
  • wykazują działanie przeciwzapalne i przeciwalergiczne.

 

Ryby to również źródło witamin A i E oraz białka. To także dobry sposób na dostarczanie organizmowi jodu, żelaza, potasu i magnezu. Spożywanie mięsa ryb pomaga w uzupełnieniu wszystkich tych składników w sposób łatwo przyswajalny i naturalny. Samo zdrowie!

 

Jakie ryby powinno się jeść?

 

Najwięcej cennych składników odżywczych zawierają ryby morskie. W stosunku do ryb słodkowodnych cechują się np. większym stężeniem kwasów Omega. Kupując ryby powinno się również zwracać uwagę na to, by korzystać wyłącznie z towaru od zaufanych dostawców. Pozwoli to wyeliminować ryzyko zakupu nisko jakościowego mięsa.

 

Do ryb, które uznaje się za najzdrowsze należą:

Ryby i owoce morza

  • Łosoś – Cechuje się on najwyższą zawartością tłuszczów. Oprócz witamin A, D, E to również źródło potasu i jodu. W miarę możliwości najlepiej jest wybierać łososie, które pochodzą nie z hodowli, ale wolno żyjące, np. atlantyckie lub pacyficzne.
  • Karp – Ryba ta powinna znaleźć się na naszych stołach częściej niż tylko przy okazji świąt Bożego Narodzenia. Ze względu na dobre warunki hodowli w naszym kraju, ryby te nie powinny zawierać szkodliwych substancji, jak to może być w przypadku gatunków wolno żyjących.
  • Makrele – Te niewielkie rybki charakteryzują się raczej krótkim życiem, dlatego nie zawierają w sobie tyle metali ciężkich, jak gatunki dożywające wielu lat. Makrele jedzone wraz z ościami stanowią dobre źródło wapnia.

 

Do gatunków, które cechują się wysokimi wartościami odżywczymi zalicza się również tuńczyka, mintaja, śledzia, pstrąga tęczowego, halibuta i mirunę.

 

Których ryb lepiej jest unikać?

 

Ze względu na niską zawartość nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz podatność na skażenia środowiskowe odradza się spożywania pangi, ryby maślanej, tilapii i niektórych ryb hodowlanych.

 

Choć wokół niektórych gatunków (np. pangi) pojawiło się wiele kontrowersji, należy pamiętać o złotej zasadzie żywienia, zgodnie z którą by cieszyć się dobrym samopoczuciem nie należy przesadzać z nadmiernymi ilościami żadnego jedzenia. Dlatego spożywanie ryb 2-3 razy w tygodniu powinno być wystarczające.

No comments yet

leave a comment

*

*

*