Cytrusy – najważniejsze owoce zimą

 

Zapach cytrusów kojarzy się ze świeżością, zapachem lata, orzeźwiającymi napojami. Cytrynowy czy pomarańczowy aromat rozpylony w mieszkaniu poprawia humor i sprzyja relaksowi. Miły to zapach szczególnie zimą, bo przywodzi na myśl zbliżające się Święta.

Jeść czy nie jeść?

Wbrew pozorom temat budzi sporo kontrowersji. Są zdecydowani przeciwnicy jedzenia zimą pomarańczy, cytryn, grapefruitów, limonek, pomelo i mandarynek. Twierdzą oni, że owoce cytrusowe wyziębiają organizm, a ten, wychłodzony traci odporność, zużywając duże energii życiowej na obronę przed zarazkami. Miłośnicy cytrusów zaś uważają, że to mit, a cytrusy zimą są skarbcem składników, bez których szybko łapiemy przeziębienie, robimy się ospali, brakuje nam chęci do czegokolwiek poza siedzeniem przy kominku. Mało tego! Zwolennicy cytrusów w diecie uważają, że zimą powinniśmy jeść cytrusów więcej niż o innych porach roku, bo tylko zimą pomarańcze i grapefruity do naszych sklepów przyjeżdżają z Hiszpanii i Włoch czyli niedługo podróżują. Owoce cytrusowe są zbierane w krajach śródziemnomorskich z początkiem listopada, bo wówczas dojrzewają, więc docierają do Polski prawie dojrzałe i najbardziej soczyste. Latem cytrusy trafiają do nas z odległych geograficznie krajów, leżących na drugiej półkuli: Brazylii, RPA i Argentyny, więc aby przetrwać kilkutygodniową podróż są silniej konserwowane, a dojrzewają bez słońca, zamknięte w skrzyniach lub na ladach dojrzewalni.

Nie ulega wątpliwości, że cytrusy u nas nie rosną, więc argument, że pochodząc z innych szerokości geograficznych, są nieodpowiednim dla nas pożywieniem, nie jest pozbawiony sensu.

Jednak zamiast próbować pogodzić przeciwników i zwolenników cytrusów trzeba ocenić wagę korzyści wynikających z jedzenia owoców pochodzących z ciepłych krajów.

Lemon in ice cube

Co w nich takiego cudownego?

Cytrusy to źródło dużych ilości witamin A, C, P (bioflawonoidy), beta-karotenu, wapnia, błonnika, potasu i magnezu. Zimą w Polsce trudno o rodzime owoce i warzywa, które dostarczą organizmowi, w tak dużych dawkach składniki niezbędne do obrony przed bakteriami, wolnymi rodnikami, złym cholesterolem, miażdżycą, chorobami oczu wynikającymi z niedoboru luteiny. Cytrusy wspomagają syntezę kolagenu i ułatwiają wchłanianie żelaza.

Mocnym argumentem przemawiającym za jedzeniem cytrusów zwłaszcza zimą jest fakt, że są po prostu smaczne. Można je jeść zaraz po obraniu albo w postaci owocowych sałatek, a także przepysznych soków. Natomiast nie powinno się sokami cytrusowymi popijać lekarstw. Szczególnie osoby zażywające leki nadciśnieniowe powinny wystrzegać się grapefruitów, bo zaburzają wchłanianie tego rodzaju tabletek.

 

 

 

 

 

No comments yet

leave a comment

*

*

*